Nadodrzanka: z lubuskich torów wyprowadzono 800 mln PLN!

Oto pobieżne obliczenia dla Nadodrzanki, autor: Adam Fularz, ekonomista transportu.

Trasa Głogów- Zielona Gora (54, 7 km). Analiza dochodów linii. Dane szacunkowe n/t średniego ruchu zebrane na podstawie deklaracji ustnych pracowników PKP PLK. Dane n/t wielkości opłat za trasy wg najnowszego cennika PKP PLK.

Wpływy wg grup pociągów:poc. tow. powyżej 1500 t do 2100 t: 969,84 zł * 34
pociągi tow. ok. 3 tys. ton: 1018,61 zł * 6
pociągi osobowe: 188,93 zł * 8
pociągi pospieszne: 231.1 zł * 1
SUMA: 40828,76 PLN dziennie, 14 mln 902 tys 497,40 PLN rocznie

Szacunkowe wpływy dla tej linii wynoszą 29 804 994,8 PLN rocznie (dwa kierunki)

Z samych wpływów możnaby dokonać remontu całej linii (54,7 km) w ciągu 8 lat. Pominięto koszty osób pracujących przy obsłudze ruchu- założono że racjonalny gospodarczo podmiot przebuduje archaiczny system sterowania ruchem na elektroniczny wymagający maksimum kilkunastu etatów dla całej linii. Ich koszty można oszacować na 1 mln PLN rocznie przy 15 etatach.

Szacunkowo w ciągu dekady wyprowadzono z lubuskiego odcinka Odrzanki (od okolic Głogowa do Kostrzyna nad Odrą) kapitał w wielkości ok. 800 mln PLN. Zarządca tej linii, PKP PLK od lat ponad 50 % swych środkow inwestycyjnych wydaje w okolicach Warszawy.

Komentarze

Popularne posty